Uitgerust wakker worden? Zo doe je dat!
maandag 9 december 2019

Uitgerust wakker worden? Zo doe je dat!

Heb jij last van slaapproblemen zodra de dagen korter en donkerder worden? Dan ben je niet alleen. De meeste mensen met seizoensgebonden slaapproblemen, ervaren deze in de winter. Best gek, want in de zomer kan het behoorlijk warm worden in de slaapkamer, waardoor je waarschijnlijk een stuk minder lekker ligt dan wanneer je in een koude kamer onder de warme dekens kruipt!

Onevenwichtig slaappatroon

Toch is er een logische verklaring. In de zomer ben je minder snel geneigd om slaapproblemen te ontwikkelen doordat het minder belangrijk is om te slapen. De dagen zijn dan langer en je neemt gemakkelijk licht tot je. Door de juiste hoeveelheid zonlicht ontwikkel je een juist slaap-waakritme. Als de dagen korter worden, zoals in de winter gebeurt, kun je te maken krijgen met een onevenwichtig slaappatroon. Je neemt minder licht tot je en je slaapritme raakt in de war. Dat is niet alleen ontzettend vervelend omdat je daardoor niet uitgerust wakker wordt, maar je kunt er ook allerlei andere klachten door ontwikkelen. Denk aan prikkelbaarheid, concentratieproblemen en zelfs depressies.

Slaapproblemen in de winter

Wanneer je zelf ook te maken hebt met slaapproblemen in de winter, wil je er natuurlijk zo snel mogelijk van af. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen als je slaapritme verstoord is. Ervoor zorgen dat je voldoende daglicht tot je neemt, is een van deze dingen. Dit werkt het beste door naar buiten te gaan op het lichtste moment van de dag. Ook bewegen is erg belangrijk, hoewel dat misschien minder aantrekkelijk is dan in de zomer. Je kunt deze twee tips natuurlijk ook gemakkelijk combineren. Trek die hardloopschoenen aan en geniet van de heerlijke frisse buitenlucht!

Vind je slaapritme

Ga daarnaast op zoek naar een slaappatroon dat bij je past en als je het hebt gevonden is het belangrijk dat je je er aan houdt. Het is in de donkerste tijd van het jaar verstandig om zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en ook iedere dag op dezelfde tijd op te staan. Doordeweeks is het vaak wel makkelijk vol te houden vanwege werk, een studie of andere bezigheden, maar in het weekend zijn we geneigd om ons nog lekker een paar keer om te draaien. Dat is ook heel verleidelijk, maar toch is het belangrijk om dit zo veel mogelijk te voorkomen. ’s avonds ben je dan namelijk minder snel moe en tijdens de werkweek moet je hier dan weer van herstellen als de wekker wel om 7.00 uur gaat.

Uitgebreide intake

Wanneer je naar mij toe komt met slaapproblemen, is het voor mij allereerst belangrijk om te weten of je problemen ervaart met inslapen, doorslapen of ben je juist ontzettend vroeg wakker? En wat gebeurt er op zo’n moment? Kun je, als je bijvoorbeeld even naar het toilet gaat, gelijk weer slapen of blijf je wakker liggen? Dit is belangrijke informatie omdat ik hierop mijn behandeling afstem. Altijd werk ik bij slaapproblemen ook met meridianen. Er zijn bepaalde punten op het menselijk lichaam die rust brengen en die ervoor zorgen dat mensen sneller in slaap komen of die de rust geven om de slaap te vatten. Tijdens een sessie geef ik hier uitgebreid uitleg over zodat je er ook thuis mee aan de slag kunt.

 

Wat vinden cliënten
reserveer je afspraak hier